Veelgestelde vragen
Bij AankoopClaim.nl doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw consumentenrechten gerespecteerd worden. Je weet niet altijd waar je als consument wel of geen recht op hebt. Maar maak je geen zorgen, we zijn er om je te helpen!
Hieronder vind je een overzicht met veelgestelde vragen die we vaak krijgen en onze antwoorden. Hopelijk helpt dit je om het beter te begrijpen.
Na je aanmelding ontvang je automatisch een bevestiging per e-mail.
Het kan even duren voordat de mail in je inbox verschijnt, dus geef het minimaal 10 minuten de tijd. Controleer ook je map met ‘ongewenste post’ of je ‘spam- of junkmail folder’, soms belandt de e-mail daar per ongeluk.
Heb je na deze stappen nog steeds geen bevestigingsmail ontvangen? Dan kun je je opnieuw inschrijven. Let op dat je je e-mailadres correct invoert. Een kleine typefout kan ervoor zorgen dat de mail niet bij je aankomt.Veel mensen weten niet dat consumenten die in een webshop kopen, door de wet extra zijn beschermd. Je hebt het product voor je aankoop bijvoorbeeld nog niet zelf kunnen zien of voelen. Daarom gelden er voor webshops informatieplichten om jou als consument te beschermen.
Helaas houden lang niet alle webshops zich aan de informatieplichten en overtreden zij hiermee al jarenlang jouw consumentenrechten.
Webshops informeren je bijvoorbeeld niet altijd over:
- wat de belangrijkste kenmerken zijn van wat je koopt
- wie de verkoper is
- wanneer je je bestelling kunt verwachten
- hoelang de overeenkomst duurt
- wat het in totaal gaat kosten
- of je recht hebt om je aankoop te annuleren
- of hoe je de aankoop kunt annuleren
Webshops mogen dit soort belangrijke informatie niet achterhouden. Daarom doen wij ons best om dit voor jou recht te zetten zodat jij weloverwogen beslissing kan nemen over het al dan niet kopen van een product of een dienst.Als je iets hebt gekocht als consument, dan kun je je bij ons aanmelden om een claim in te dienen.
Let op: het moet gaan om producten of diensten die je online hebt gekocht en waarvan de rekening op jouw naam staat.
Je kunt helaas geen claim indienen voor aankopen die in een fysieke winkel zijn gedaan, of wanneer je als een bedrijf of ondernemer iets voor je eigen zaak hebt gekocht. Dit komt doordat de consumentenwet en de regels voor overeenkomst op afstand specifiek zijn opgesteld ter bescherming van consumenten die online aankopen doen.Als je je bij ons aansluit, nemen wij het hele claimproces en de bewijsvoering van je over. Bovendien is je aanmelding gratis en kost het je niets, zolang we geen resultaat boeken. Pas wanneer het lukt om succesvol een claim voor jou in te dienen en geld voor je terug te krijgen, vragen we een kleine vergoeding. Klinkt goed, toch? Samen staan we sterker en zorgen we ervoor dat jij krijgt waar je recht op hebt!
Je kunt jouw claim indienen voor verschillende webshops. Kijk op onze aanmeldpagina voor het meest actuele webshop overzicht.
We voegen steeds nieuwe webshops toe aan deze lijst, dus we raden je aan om de pagina regelmatig te bezoeken.Ja, je kunt jouw claim indienen wanneer je online een product hebt besteld en daarna in de winkel hebt opgehaald.
Hoe lang het claimproces duurt, is lastig te zeggen en afhankelijk van verschillende factoren, zoals: de complexiteit van de claim, hoe snel de webshop reageert, en of er eventueel juridische stappen nodig zijn.
Houd rekening met minimaal 4 tot 12 maanden. Dat lijkt misschien lang, maar we werken hard om je zo snel mogelijk duidelijkheid te geven. In jouw online dossier (Mijn claim) houden we je steeds op de hoogte van de status van jouw claim.
Alvast bedankt voor je geduld en begrip.Nee hoor, je hoeft je geen zorgen te maken. We werken volledig binnen het kader van het consumentenrecht en voeren onze claims uit op grond van bestaande regelgeving.
Er is dus geen reden om te veronderstellen dat je problemen of gedoe krijgt met de betreffende webshops. Het is belangrijk om te weten dat jij als klant bepaalde rechten hebt, en je mag die rechten gewoon gebruiken zonder bang te zijn voor nadelige gevolgen. Wij zijn er om je te helpen die rechten op een verantwoorde en legale manier te verdedigen.Hoewel we geen 100% zekerheid kunnen geven, zijn we er wel van overtuigd dat we een sterke zaak hebben.
Onze ervaren juristen en advocaten hebben grondig vooronderzoek gedaan om er zeker van te zijn dat we jou goed kunnen helpen. Zij hebben elke hoek van deze complexe kwestie onderzocht, om jou als consument met vertrouwen te kunnen bijstaan.
De kans op succes hangt af van verschillende dingen, zoals de specifieke details van jouw situatie en hoe de webshop reageert. Uiteindelijk beslist de rechter of en hoeveel geld je terugkrijgt.Ja, we vragen een vergoeding voor onze diensten, maar alleen als we je echt kunnen helpen. We werken op basis van 'no cure, no pay'. Dit betekent dat wij alleen een vergoeding inhouden als we succesvol zijn in het verkrijgen van een teruggave voor jou.
Wij financieren alle kosten vooraf, zoals de juridische kosten en de kosten om zoveel mogelijk consumenten te bereiken.
Zodra we succesvol zijn in het behalen van een teruggave, vragen we een vergoeding van maximaal 30% van je teruggave + eenmalig per persoon 25 euro administratiekosten. Als het niet lukt, kost het je niets. Deze aanpak stelt ons in staat om onze diensten aan te bieden en om op te komen voor jouw rechten als consument.Ja, in theorie kan dat. Maar wat we vaak zien in de praktijk is dat individuele claims door webshops vaak niet serieus genomen worden. Bovendien is het proces tijdrovend en kan het qua wet- en regelgeving nogal complex zijn.
Zodra jij je bij ons aanmeldt, beoordelen we je zaak en bereiden we de nodige juridische documenten voor. Vervolgens dienen we de claim in bij de betreffende webshop en blijven er bovenop zitten.
Tussendoor ontvang je updates per mail, zodat je op de hoogte blijft van de voortgang. En natuurlijk hoor je het direct als er een nieuwe ontwikkeling is.Met een volmacht geef je ons toestemming om specifiek voor jou de claim terug te vorderen bij de webshop. Het betekent dat wij namens jou met de webshops kunnen praten en onderhandelen. En als het nodig is, kunnen we zelfs naar de rechter stappen om jouw zaak te verdedigen.
Het is belangrijk om te weten dat we de volmacht alleen gebruiken voor jouw claim en niets anders.We voldoen volledig aan de regels van de privacywet. Ook gaan we zorgvuldig om met alle informatie die je ons toevertrouwt. Je persoonlijke gegevens worden opgeslagen in een beveiligde database, waartoe alleen geautoriseerde personen toegang hebben.
Bovendien hanteren we strikte geheimhoudingsprocedures om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig zijn en blijven. We gebruiken je gegevens alleen voor het doel waarvoor je ze aan ons hebt gegeven en verkopen ze niet aan derden.
Voor meer informatie over hoe we je gegevens gebruiken en beschermen, kun je ons privacyverklaring raadplegen.Het klopt dat claimstichtingen officieel geen winstoogmerk hebben. Toch zitten ook achter dit soort stichtingen vaak andere organisaties die wél de intentie hebben om winst te maken.
Door deze constructies brengen claimstichtingen vaak vergelijkbare kosten in rekening voor hun diensten.
Wij willen jou zo goed mogelijk helpen en zijn daarom open over onze kosten en manier van werken.Uit zorgvuldig onderzoek blijkt dat de webshops waar we claims willen indienen, financieel gezond zijn. Het zijn solide webshops die de impact van de claims kunnen dragen.
Het is niet ons doel om webshops in problemen te brengen, maar om ervoor te zorgen dat ze jou als klant goed behandelen en jouw consumentenrechten respecteren. Wat we doen zorgt ervoor dat webshops eerlijk en duidelijk met jou omgaan als klant.Om misbruik en fraude met uitbetalingen te voorkomen is het essentieel dat we jouw identiteit vaststellen en je gegevens controleren.
Dankjewel voor je begrip en medewerking!Op het moment dat een webshop je een aanbod doet om de vergoeding uit te betalen, is het belangrijk dat je contact met ons opneemt voordat je het aanbod accepteert. Het is namelijk mogelijk dat wij al een juridische procedure zijn gestart en dat je waarschijnlijk recht hebt op hogere vergoeding dan het aanbod van de webshop.